Rolki poliuretanowe – tam, gdzie kółka to za mało

W życiu zdarzają się takie chwile, gdy wobec trudnych realiów i niespodziewanych okoliczności, trzeba rozpocząć poszukiwanie nowych rozwiązań – takich, które lepiej odpowiedzą na nietypowe wyzwania i dadzą większą szansę na powodzenie. Ta sama zasada obowiązuje także w branży przemysłowej – i to ona zarazem napędza jej rozwój.

Chociaż przez wiele wieków to koła, o dość wąskiej powierzchni tocznej, były wystarczającym rozwiązaniem technicznym dla wielu maszyn i pojazdów – to czasy nowoczesne, czasy rozwiniętego przemysłu i coraz śmielszych technologicznych projektów, przyniosły bodziec do opracowania bardziej wytrzymałych modeli.

Rolki poliuretanowe – dla kogo?

Rolka to element, który można śmiało nazwać kuzynką kółka – taką, która jest stworzona do udźwignięcia znacznie większych ciężarów. Żeby wyjaśnić, jak wielką różnicę robi szerokość bieżni, warto posłużyć się przykładem. Jeśli na przykład postanowimy użyć koła metalowo-poliuretanowego, którego powierzchnia toczna jest szeroka na około 2 centymetry, taka część zniesie obciążenie rzędu 50 kilogramów. Jeśli natomiast z tych samych tworzyw zostanie wykonana rolka o dwa razy szerszej bieżni, dwukrotnie wzrośnie również ciężar, który będzie jej można powierzyć – do około 100 kilogramów.

Rolki to doskonały wybór dla tych użytkowników, którzy na co dzień korzystają z wózków transportowych – takich, mających za zadanie przewożenie naprawdę ciężkich ładunków. Sprawdzą się zatem doskonale w halach produkcyjnych albo tam, gdzie są składowane jakieś konkretne wyroby. Palety wyposażone w rolki można zauważyć także w sklepach wielkopowierzchniowych, gdzie pracownicy muszą na bieżąco przewozić i układać kolejne towary. Jak można zaobserwować przy tej okazji, pojazd lub akcesorium wyposażone w rolki, jedzie pewnie i nie zbacza z obranej trasy. Z oczywistych względów, szeroka rolka jest zdecydowanie mniej zwrotna od kółek – ale zważywszy, jakie zadania są przed nią stawiane, ta stabilność okazuje się jej zaletą. A w uwydatnieniu wszystkich mocnych stron rolki pomaga jeszcze substancja, która z powodzeniem zastępuje gumowe wykończenie kół, czyli tradycyjne opony.

Dętka wypełniona powietrzem to dla kół bardzo ważne wsparcie – zwłaszcza, gdy chodzi o koła, które muszą poruszać się w plenerze, po nierównej i naturalnej nawierzchni. Gumowy bieżnik ma bardzo dobry kontakt z podłożem – i to dzięki niemu mogą ruszyć z miejsca na przykład koła kosiarki, która krąży po metrach kwadratowych ogrodu. Ale również poruszając się po równym asfalcie, koła nadające mobilność pojazdom powinny toczyć się pewnie, nie wpadając w zbędne wstrząsy i drgania – i to również jest im w stanie zapewnić obecność opony. W pracy rolki takie właściwości są bardzo pożądane, ale pomaga je uzyskać nieco inny dodatek: warstwa sztucznego kauczuku. Rolki poliuretanowe to podstawowa propozycja wysuwana przez producentów tego rodzaju części. Oblanie powierzchni tocznej substancją, która jest elastyczna, pochłania drgania i jest niewrażliwa na bodźce zewnętrzne, zarówno fizyczne jak i chemiczne, to standard – i sprawdzony patent.